Nieuwe AI-assistent zal het dagelijks leven van de klanten van Solar gemakkelijker maken
Het Europese sourcing- en servicebedrijf Solar A/S heeft een grote stap gezet in zijn digitaliseringsstrategie en breidt nu, als eerste speler in de bouw en industrie, haar mobiele app uit met een gloednieuwe generatieve AI-gebaseerde chatfunctie. De nieuwe functie heeft de naam Solar Assistant gekregen en is het best te vergelijken met ChatGPT. Vanaf hier kunnen de klanten van Solar nu snel vragen naar producten die ze nodig hebben – rechtstreeks vanaf hun telefoon. October 31, 2024
Het sourcing- en servicebedrijf Solar A/S lanceert de eerste AI-aangedreven chatbot in de branche die het dagelijks leven van de duizenden gebruikers van hun app gemakkelijker kan maken.
Het Europese sourcing- en servicebedrijf Solar A/S heeft een grote stap gezet in zijn digitaliseringsstrategie en breidt nu, als eerste speler in de bouw en industrie, haar mobiele app uit met een gloednieuwe generatieve AI-gebaseerde chatfunctie. De nieuwe functie heeft de naam Solar Assistant gekregen en is het best te vergelijken met ChatGPT. Vanaf hier kunnen de klanten van Solar nu snel vragen naar producten die ze nodig hebben – rechtstreeks vanaf hun telefoon.
Snelle bestellingen in vijf talen
De assistent is geïntegreerd in de huidige app van Solar voor het bestellen van goederen en maakt het voor de klanten van Solar nog gemakkelijker om de juiste goederen te bestellen - of ze nu op kantoor, in het magazijn, bij een klant of op de bouwplaats zijn.
Met een gesloten dataset uit de productcatalogus van Solar, die 700.000 artikelnummers bevat, kunnen gebruikers hulp krijgen om snel en eenvoudig de juiste producten en materialen te kiezen en accessoires te vinden in alle productcategorieën.
De nieuwe Solar Assistant kan vragen beantwoorden, zowel in tekst als praten over de specificaties van de afzonderlijke producten, zoals kleuren, prestaties, PEP-rapporten en nog veel meer. En net als ChatGPT kun je het op allerlei manieren vragen om de antwoorden te geven, van bullet point, tot een sprookje of iets heel anders. Daarnaast is Solar Assistent ingesteld om te kunnen communiceren in het Deens, Nederlands, Engels, Zweeds en Noors.
Klantenonderzoek maakte de weg vrij voor innovatie
Solar heeft al lange tijd een ambitieuze digitaliseringsstrategie en het idee om generatieve AI te gebruiken rommelt al een tijdje in het achterhoofd van Morten Gleerup, die verantwoordelijk is voor de e-commerce van Solar. Maar het was de feedback van klanten die het proces van de implementatie van generatieve AI echt op gang bracht.
"We houden regelmatig enquêtes onder onze klanten over de digitale platformen van Solar, en hoewel klanten over het algemeen zeer tevreden zijn over zowel de app als de webshop, was een punt van de feedback dat het moeilijk kan zijn om producten te vinden die ze niet vaak gebruiken. Het leidde tot de eerste gedachten voor wat nu Solar Assistent is geworden", zegt Morten Gleerup, Vice President Marketing, Communicatie en E-commerce bij Solar.
Met de lancering van Solar Assistent verstevigt Solar haar digitale positie in de markt binnen e-commerce oplossingen en geeft het klanten een extra digitaal steuntje in de rug. De zoekresultaten van de AI-assistent helpen gebruikers niet alleen om de juiste producten te vinden, maar worden ook automatisch geïntegreerd met het winkelwagentje. Dit betekent dat orderwijzigingen in bijv. kleur en hoeveelheid met een eenvoudige prompt kunnen worden doorgevoerd zonder het winkelmandje te openen.
Om een hoge gegevensbeveiliging te behouden en het risico op verkeerde AI-interpretaties in de productsuggesties van de assistent te minimaliseren, blijven gegevens over zowel producten als de gebruiker in een gesloten lus. Dit betekent dat de assistent geen toegang heeft tot of de mogelijkheid heeft om te putten uit gegevens buiten het systeem van Solar of van internet. Bovendien wordt de assistent getraind op basis van de individuele zoekopdrachten, zodat hij zijn productsuggesties automatisch aanpast en het risico op verkeerde aankopen minimaliseert – zelfs van de producten die niet zo vaak worden besteld.
Digitalisering is de weg vooruit
De nieuwe, op AI gebaseerde chatfunctie is een schoolvoorbeeld van hoe de bedrijfsstrategie aansluit bij en wordt gevormd door de vraag.
Momenteel is meer dan 65 procent van de totale handel van Solar afkomstig van digitale kanalen die verspreid zijn over de webshop en app. In Denemarken ligt dat cijfer rond de 80 procent. Daarom lag het voor Solar voor de hand om te onderzoeken hoe generatieve AI kan worden ingezet als hulpmiddel om de gebruikerservaring te optimaliseren.
"Het belangrijkste voor ons is om klanten te ontmoeten en hen te helpen met de problemen die ze ervaren. Zij werken dagelijks in het veld en moeten de taken of problemen real-time oplossen. Dat willen we makkelijker maken", zegt Morten Gleerup, VP Marketing, Communicatie en E-commerce.
Solar Assistent staat klaar in de Solar Mobile app en zal verder ontwikkeld worden in lijn met de feedback van gebruikers.
De app is beschikbaar in de App Store en Google Play.